Dieci canzoni di Chuck Berry e cinque canzoni di Chuck Berry interpretate da altri

C’è una scena di Ritorno al Futuro in cui Marty McFly suona un brano rock and roll al ballo scolastico. La gente impazzisce perché è il 1955 e nessuno ha mai sentito niente del genere. Uno della band chiama suo cugino Chuck e gli dice “Chuck, ho trovato il suono che stai cercando”. O qualcosa del genere. Il cugino Chuck è Chuck Berry, la canzone è Johnny B Goode, che Berry ha pubblicato nel 1958. “Ai vostri figli piacerà” dice Marty a chi lo guarda sbigottito. È tutto molto bello e – so che è strano dirlo – verosimile. Perché quando Chuck Berry se ne viene fuori con Maybellene, il suo primo successo del 1955, la canzone è così avanti, così mai sentita – per il suono, per il modo di suonare la chitarra, per il testo – che davvero sembra che qualcuno dal futuro abbia rivelato a Chuck Berry il rock and roll.

Chuck Berry è stato il primo guitar hero del rock and roll. Faceva degli assoli che prima non si erano mai sentiti e il suo modo di suonare la chitarra avrebbe influenzato praticamente tutti i chitarristi venuti dopo di lui. Keith Richards dei Rolling Stones gli deve praticamente tutto, Angus Young degli AC/DC gli ha rubato anche la duck walk. I suoi testi furono importanti per il rock and roll almeno quanto i suoi riff: per la prima volta le canzoni parlavano dei teenager. All’inizio della carriera, poi, poteva già vantare un’esperienza in riformatorio e le vicende giudiziarie – alle quali non si sottrarrà nemmeno più avanti – sono fondamentali per disegnare il personaggio del delinquente del rock and roll.


Maybellene (1955)

The Cadillac lookin’ like it’s sittin’ still
And I caught Maybellene at the top of the hill.
Maybellene, why can’t you be true?
Oh Maybellene, why can’t you be true?
You’ve started back doing the things you used to do

Roll over Beethoven (1956)

You know, my temperature’s risin’
And the jukebox blows a fuse
My heart’s beatin’ rhythm
And my soul keeps on singin’ the blues
Roll Over Beethoven and tell Tchaikovsky the news

You can’t catch me (1956)

I bought a brand-new air-mobile
It custom-made, ‘twas a Flight De Ville
With a pow’ful motor and some hideaway wings
Push in on the button and you can hear her sing
Now you can’t catch me, baby you can’t catch me
‘Cause if you get too close, you know I’m gone like a cool breeze

School Day ( Ring! Ring! Goes The Bell ) ( 1957 )

Hail, hail rock and roll
Deliver me from the days of old
Long live rock and roll
The beat of the drums, loud and bold
Rock, rock, rock and roll
The feelin’ is there, body and soul

Rock and Roll Music (1957)

I’ve got no kick for modern jazz,
Unless they try to play it too darn fast;
And change the beauty of the melody,
Until they sounded like a symphony,
That’s why i go for that
Rock and roll music

Sweet Little Sixteen (1958)

Sweet little sixteen
She’s got the grown up blues
Tight dresses and lipstick
She’s sportin’ high heel shoes
Oh, but tomorrow morning
She’ll have to change her trend
And be sweet sixteen
And back in class again

Johnny B Goode (1958)

Deep down Louisiana close to New Orleans
Way back up in the woods among the evergreens
There stood a log cabin made of earth and wood
Where lived a country boy named Johnny B. Goode
Who never ever learned to read or write so well
But he could play the guitar just like a ringing a bell

Memphis, Tennessee (1959)

Help me, information, more than that I cannot add
Only that I miss her and all the fun we had
But we were pulled apart because her mom did not agree
And tore apart our happy home in Memphis Tennessee

Nadine (1964)

I got on a city bus and found a vacant seat,
I thought I saw my future bride walking up the street,
I shouted to the driver hey conductor, you must slow down.
I think I see her please let me off this bus
Nadine, honey is that you?
Oh, Nadine. Honey, is that you?
Seems like every time I see you Darling you got something else to do

You never can tell (1964)

It was a teenage wedding, and the old folks wished them well
You could see that Pierre did truly love the mademoiselle
And now the young monsieur and madame have rung the chapel bell,
“C’est la vie”, say the old folks, it goes to show you never can tell

Nella pagina successiva, cinque canzoni di Chuck Berry interpretate da altri.

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